Jesteśmy najlepsi

Aktualności

Aenean sagittis mattis purus ut hendrerit. Mauris felis magna, cursus in venenatis ac, vehicula eu massa. Quisque nunc velit, pulvinar nec iaculis id, scelerisque in diam. Sed ut turpis velit. Integer dictum urna iaculis vestibulum finibus. Etiam tempus dictum rhoncus. Nam vel semper eros. Ut molestie sit amet sapien vitae semper. Pellentesque habitant morbi tristique senectus et netus et malesuada fames ac turpis egestas. 

12 sierpnia 2022
  Wielu kredytobiorców, którzy przed laty zawarli z bankiem umowę kredytu indeksowanego bądź denominowanego do
03 sierpnia 2022
Z wielką przyjemnością informuję o kolejnym unieważnieniu umowy i sukcesie Kancelarii. Sąd Okręgowy w

 

Jako Adwokat w swojej pracy kieruję się przede wszystkim empatią, etyką i rzetelnością, a dobro moich Klientów jest dla mnie priorytetem.

 

 


 

Umów się na konsultacje

 

Zadzwoń do mnie: 

505 535 470

lub napisz: 

n.hebel@onet.pl

KANCELARIA ADWOKACKA

NATALIA HEBEL

Z każdym miesiącem wzrasta liczba klientów Kancelarii, którzy zwracają się z prośbą o uzyskanie pomocy prawnej, albowiem stali się ofiarami tzw. phishingu. Co to właściwie oznacza? W dużym skrócie, phishing to wyłudzenie danych lub pieniędzy od innego użytkowania portalu np. OLX, Vinted lub Allegro. Cyberprzestępcy wykorzystując numer telefonu podany na portalu, kontaktują się bezpośrednio z ofiarą w celu wyłudzenia informacji, najczęściej dostępu do karty debetowej lub loginu do internetowego konta bankowego, a dane te udostępniane są zupełnie nieświadomie.

Schematów działania jest wiele, najczęściej jednak sytuacja wygląda następująco. Potencjalna ofiara wystawia rzecz na sprzedaż na jednym z portali sprzedażowych, następnie nawiązuje z nią kontakt osoba trzecia, strony ustalają warunki, dochodzi do sprzedaży. Następnie pod pretekstem szybkiego przelewu środków lub ekspresowej wysyłki kupujący proponuje dokonanie płatności za pośrednictwem portalu. I tu powinna nam zapalić się czerwona lampa, albowiem portale nie korzystają z tego typu metod. Niestety osoba, która jest nowym użytkownikiem często nie ma tej świadomości i postępuje zgodnie z instrukcjami. Co jednak dzieje się dalej? Przede wszystkim po kliknięciu w przesłany przez przestępcę link następuje zainfekowanie urządzenia mobilnego i przekierowanie do strony internetowej naszego banku. I tak po wpisaniu loginu i hasła sprawca ma już wszystkie dane do przejęcia naszego konta, numer telefonu podaliśmy bowiem w ogłoszeniu i najprawdopodobniej jest to ten sam numer za pomoc którego bank dokonuje autoryzacji naszych operacji. Poza stratą zgromadzonych środków na rachunku bankowym możemy też zupełnie bez naszej wiedzy i zgody stać się stroną umowy kredytu i mimo, iż udostępniony kapitał kredytu wypłacił ktoś inny to spłata obciąża właściciela konta.

 Co powinniśmy zrobić, gdy staliśmy się ofiarą przestępstwa? Przede wszystkim, złożyć:

⇒ reklamację do banku (mamy na to aż 13 miesięcy) oraz zmienić sposób autoryzacji;

⇒ zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa.

Jeśli ktoś przy wykorzystaniu naszych danych zawarł umowę kredytu powinniśmy też wystąpić z odpowiednim powództwem do Sądu, z czym nie należy zbyt długo zwlekać, albowiem brak spłaty rat spowoduje wypowiedzenie umowy kredytu, a finalnie spór sądowy i postępowanie egzekucyjne.

 Po co to wszystko?

Osoba poszkodowana w wyniku cyberprzestępstwa może odzyskać od banku utracone pieniądze, m.in. na podstawie przepisów kodeksu cywilnego oraz ustawy o usługach płatniczych. Pamiętajmy, że samo wykazanie przez bank zarejestrowanego użycia instrumentu płatniczego nie jest wystarczające do udowodnienia, że transakcja płatnicza została przez użytkownika autoryzowana. W sytuacjach związanych bowiem z atakiem phishingowym trudno mówić o skutecznym wyrażeniu zgody na dokonanie transakcji płatniczej, zatem taką transakcje płatniczą należy uznać za nieautoryzowaną, z wszelkimi skutkami z tego wynikającymi, czyli m.in. obowiązkiem zwrotu pieniędzy przez bank. Te jednak z reguły nie podzielają korzystnej dla konsumenta interpretacji przepisów i rzadko uwzględniają złożoną reklamację, co jednak nie zamyka drogi do odzyskania utraconych środków w innym postępowaniu. 

 

autor: adw. Natalia Hebel 

Oszustwo na OLX, Allegro, Vinted.  

20 marca 2022

Copyright by KANCELARIA ADWOKACKA NATALIA HEBEL

Created with WebWaveCMS